Bildklla:

Batteridoktorn: 9 saker som du behöver veta om Lithium batterier 2016-05-17

Detta är en gästartikel skriven av batteridoktorn.

Elcykel-batterier har uteslutande lithium ion celler och hur länge de håller är väldigt olika. De flesta säljare brukar skryta med att dom har kvalitets celler från samsung, panasonic, lg, sanyo eller sony och så är faktiskt fallet med de flesta elcykel-batterier. Helt enkelt eftersom dessa är de största tillverkarna av Lithiumceller på marknaden. Det är faktiskt betydligt svårare att få tag på andra celler än dessa. Sedan finns det en uppsjö fake celler som t.ex. UltraFire eller ännu värre U!traf!re som är en fejk på en fejk, Men sådana sitter aldrig i elcykel-batterier. Inte ens om man köper ett batteripack från Kina får man de riktigt dåliga cellerna.

1. Gradering av kvalitets celler
Förutom märken på cellerna så testas de också efter tillverkning och delas in i 3 klasser. A, B och C. Klass A är de bästa och säljs huvudsakligen direkt till företag som har höga krav på kvalité. Vad som händer med B celler är osäkert men C brukar antingen kasseras eller så tas etiketterna bort och de säljs till andra företag som sätter egna etiketter på dem.

Så även om det är "märkesceller" så behöver det inte vara bra celler utan de bästa cellerna går till de största företagen. Bosch, Shimano och Yamaha har sannolikt alla klass A celler men vad som är i de andra elcyklarnas batteripack kan ingen garantera.

2. Hemligheten till ett långt kalender liv.
Det är fortfarande långt ifrån okänt hur man radikalt ökar livslängden på ett batteri men hittills känner vi inte till NÅGON som använder sig av denna teknik annat än Tesla. Det är inget dyrt, krångligt eller avancerat heller och kostar inte ett dugg extra. Man laddar helt enkelt batteriet på en något lägre volt än den som är max angiven. Lithium-Ion celler laddas oftast på 4.2 per cell tills de är fulla. Detta gör att de får en livslängd på 300-500 cykler. Sänker man detta till 4.1V så får cellerna DUBBELT så lång livslängd! Och sänker man ner till 3.92V så kan de hålla upp till 4000 cykler! Nackdelen är att de då inte kan hålla lika mycket laddning och på 3.92V klarar de bara 58% av laddningen som de annars skulle ha vid 4.2V. Tesla har dock räknat ut att 4.05V är den perfekta balansen mellan kapacitet och livstid. Då får man ca 80% av kapaciteten och en livslängd på ca 5 år.

3. Alla batterier har ett bäst före datum
Ett annat problem med litium batterier är att de sakta bryter ner sig själva och de håller därför inte längre än max 4-6 år, oavsett kemi, märke på cellerna, hur de laddas etc. Det kallas kalender liv (calendar life). Dock finns det vissa undantag som mer experimentella kemier som Toshibas Lithium Titanate.

4. Temperatur
En annan faktor som spelar stor roll är värme. Lithium celler avger mycket värme både vid laddning och urladdning. Speciellt snabbladdning på mer än 2A brukar förkorta livslängden på batterierna. Även minusgrader kan vara skadligt och vissa elcykel-batterier har BMS som stänger av batteriet vid minusgrader!

5. Ladda batteriet även när det inte används
Det vanligaste anledningen till att batterier dör i förtid är de förvaras oladdade en längre tid. De flesta cyklister kör inte över vintern och samma sak gäller även de flesta el-cyklister. Blir batteriet liggande urladdat i 6 månader så är det dött. Har man laddat batteriet fullt så kommer det fortfarande fungera men med försämrad kapacitet. Det är rekommenderat att ladda batteriet MINST var tredje månad men vi rekommenderar varje månad om du har möjlighet.

6. Urladdning
Kör du slut på ett batteri och det blir liggande är detta förödande. Batteriet är byggt för att stänga av sig om det når minsta acceptabla volt, ca 3.0V per cell. Men då batteriet laddar ut sig själv kommer det sakta att dra ner cellerna och passerar det 2.75V så kan cellerna INTE återhämta sig. Sjunker strömmen under 2.5V så utlöser sig en säkring (på vissa så kallade PCB (Protection Circuit Module) och cellen stänger då av sig permanent och ger 0V.

7. Memory effekt och priming är en myt!
Det finns en myt om att man måste ladda batteriet fullt första gången innan man använder sin nya elcykel (så kallad priming) annars får batteriet sämre kapacitet. Det gällde gamla NiMH/NiCD batterier som hade en viss memory effekt. Det finns inget som kräver att man måste ladda ett nytt Lithium batteri fullt första gången. Men de skickas med ca 50-80% av laddningen och har antagligen inte blivit laddade på flera månader så visst är det bra att ladda dem inför premiärturen men det är inget som förstör batteriet att testköra den nya elcykeln direkt.

8. Överladdning
Batteriet trivs inte på full laddning och en laddning på 4.2V sliter på cellerna. När de skickas från fabriken är de på 50-80% av sin kapacitet alltså ca 3.6-3.90V och ska batteriet förvaras en längre tid gör man gott i att inte ladda det fullt, eller köra några kilometer med elcykeln innan man ställer batteriet för vintern. Batteriet ska helst förvaras svalt. Enskilda celler går att förvara i ett kylskåp men då luftfuktigheten är hög så är det inte lämpligt för elcykel-batterier som innehåller känslig elektronik. Batteriet får dock absolut inte frysa och det ska bli rumstemperatur INNAN du använder eller laddar det igen.

9. Svaga celler
Alla elcykel-batterier av Lithium typen har ett BMS (battery management system) som mäter alla celler eller parallell kopplade cellgrupper och den har makten att koppla ur batteriet om någon cell blir för låg eller hög. Även identiska celler slits olika snabbt och BMS är till för att förhindra katastrofala fel som överspänning och underspänning som kan leda till att batteriet går sönder permanent eller börjar brinna. Vid laddning stänger batteriet av laddningen så fort NÅGON cell har nått 4.2V. Samma sak vi urladdning, den stänger av så fort NÅGON cell har nått ca 3.0V. Detta gör att cellerna ibland blir ojämnt urladdade och man får betydligt lägre räckvidd på sin elcykel. För att fixa detta behöver de svaga cellerna laddas upp separat med en specialladdare så att alla ligger på samma nivå.

Sammanfattning
1. Även märkesceller kan skifta i kvalité
2. Batterier som laddas på en lägre volt håller längre
3. Batterier håller max 4-6 år, oavsett hur de sköts
4. Batterierna ska inte bli för varma eller för kalla.
5. De ska laddas minst var tredje månad
6. Batterier ska aldrig förvaras urladdade en längre tid.
7. Du behöver inte ladda ett nytt batteri fullt före första användning
8. De ska förvaras på ca 60-80% av kapacitet då de inte används
9. Svaga celler går att reparera

om Batteridoktorn
Batteridoktorn startade i april 2016 och vi reparerar batterier till elcyklar, skruvdragare, bärbara datorer och elscooters. Vi kör i liten skala under 2016 men har redan fått en lång kö med personer som behöver hjälp med sina batterier som slutat fungera som de ska. Vi har kostnadsfri felsökning av batteriet och erbjuder just nu troligen europas bästa priser på reparation av Lithium batterier. Att byta cellerna hos oss kostar ungefär hälften av nypris för ett nytt batteri och vi ger 1 års garanti. Vi använder bara märkesceller och vi kan ofta uppgradera ditt batteri så det blir uthålligare.


källor:
www.teslamotors.com/blog/bit-about-batteries
batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
batterybro.com/blogs/18650-wholesale-battery-reviews/18852875-recycled-grade-c-18650-batteries-from-china


LS MER: http://batteridoktorn.se




id:115

Har du en nyheter om elcyklar som skulle passa hr? TIPSA OSS!

Vi har bytt nyhetssystem!

Gamla nyheter ligger i en annan databas men dem hitta du fortfarande här.


© elcykelguiden.se ® 2014-2017



Siten visas i desktop-version - Växla till mobil version