Bildklla:

2017 kommer snabba elcyklar bli lagliga i EU! 2016-06-14

Att begränsa hastigheten till 25 km/h (Directive 2002/24/EC) på alla elcyklar har vart en av de största misstagen som gjorts i trafikhistoria. Tänk om man gjort likadant med bilen? Den fick inte gå snabbare än 25 km/h, man måste hjälpa till att trampa, man får inte lyssna på musik, man måste ha hjälm och reflexer med mera.



När bilen kom i slutet av 1800-talet blev folk livrädda! Folk blev så rädda att en bilist tvingades ha en person gående framför bilden och vifta med röda flaggor för att inte skrämma hästar, tanter och barn. Det låter som en skämt men så var det faktiskt i slutet av 1800 talet och det kallades "Red flag traffic laws".



Samma rädsla hyser nu pessimisterna inför elcyklar som kan färdas lika snabbt som mopeder. Det är en överdriven rädsla och samma personer tror att alla helt sonika kommer börja susa fram i 45 km/h, hela tiden. En bil kan tekniskt sett köra i 200 km/h eller mer med det är nästan aldrig den tas upp i sådana hastigheter. Den extra styrkan används i stället vid acceleration, tung last och backar. På precis samma sätt kommer snabba (Starka) elcyklar att används.

När det finns utrymme att köra i 45 km/h som på bred bilvägar och landsvägar så kommer man göra det. Den nya hastigheten är också utmärkt när man snabbt behöver passera någon. Men i de flest fall kommer de flesta cyklar i runt 20-30 km/h för det är de hastigheter man håller sig i på cykel. Ni som prövat snabba elcyklar vet att man inte automatisk kommer upp i 45 km/h utan det krävs medvind, en bred väg och ett jäkla trampande. Själv kom jag inte upp i mer 37 km/h på Stromer.

Regelpetarna i EU börjar sakta inse sitt misstag att förbjuda nästan alla typer av lätta moderna elfordon. Mest på grund av de företag som i hemlig association med representanter för Toyota, Honda, Segway, Egret och Trikke jobbat med att lobba fram inte bara en utan flera nya trafikklasser. PLEV heter den som kommer göra det lagligt för starka elfordon på upp till 1000W att köra upp till 25 km/h med gashantag, dvs elscooters.

Vad den motionen som ska erbjuda snabba elcyklar heter vet vi inte ännu men i Sverige har Stromer blivit erkänd som laglig cykel av transportstyrelsen trots att den gå i 45 km/h. Allt pekar dock på att dessa nya klasser som införas till 1 januari 2017.

De finns dock byråkrater som försöka peta in snabba elcyklar bland mopeder. Det är lika effektivt som att peta in golfbilar i samma fack som bulldozers. Det är helt olika fordon och kommer det krävas hjälm, körkort, trafikförsäkring, regskylt samt förbjuda dem att köra på cykelvägar så kommer man helt ha dödad framtiden för snabba elcyklar, just när de behövs som mest.

Du som vet mer om detta får gärna tipsa oss. Det finns inte mycket information ännu men vi är 90% säkra på den informationen vi har fått hittills.




id:122

Har du en nyheter om elcyklar som skulle passa hr? TIPSA OSS!

Vi har bytt nyhetssystem!

Gamla nyheter ligger i en annan databas men dem hitta du fortfarande här.


© elcykelguiden.se ® 2014-2017



Siten visas i desktop-version - Växla till mobil version