Bildklla:

Hur farliga är elcykelbatterier? 2017-07-01

Det kommer fler och fler rapporter om elcyklar som börjar brinna. De flesta, om inte alla, under pågående laddning. Att rapporterna ökar beror på att antalet elcyklar ökar snarare än att det blir farligare. Vilka märken om modeller som brunnit upp har inte rapporterats men alla elcyklar är inte lika farliga. Vi har kollat med batteridoktorn om vilka batterier som kan vara farliga.



De farligaste är nog elcykelkit som man köper på nätet. Många som köper elcykelkit gör det för att köra fort på 500-2000W och för att klara det behövs ett batteri som klarar det men de som säljer elcykelkit har sällan koll. De flesta elcykelbatterier är byggda för att fungera på en 250W elcykel och en standard laddare på 2A. Kör man ett sådant batteri på en snabb elcykel så blir värmen så hög att antingen går säkringen eller så brinner BMSet upp vilket vi sett på en del batterier. Är det kina celler i (som inte klarar hög värme) så kan hela batteriet börja brinna.



Det är dock vi laddning som de flest batterier börjar brinna, både vad det gäller elcyklar och hoverboards. Detta beror främst på dåliga laddare, dåliga BMS (som ska skydda batteriet) samt dåliga kinesiska celler. Ett batteri laddas i två faser, första fasen är snabbladdning vilket görs på konstant styrka (ofta 2A, och ökar successivt strömmen) tills att batteriet är ca 90% fullt och då byter man till konstant ström (dvs 4.2V per cell och minskar styrkan tills batteriet är fullt). För att detta ska fungera bra behöver alla celler ha ungefär samma kapacitet och styrka annars blir det obalans och de celler med sämre styrka och kapacitet får mer ström än de klarar av vilket istället omvandlas till värme. Vid för hög värme expanderar batteriet komponenter vilket till slut resulterar i kortslutning och termisk rusning.



Hur vet man om batteri är säkert och inte börjar brinna?
Med batteriet från seriösa aktörer som Bosch, Shimano och Yamaha så finns det riktiga företag bakom som ser till att varje batteri blir perfekt och det är väl värt den extra kostanden för att kunna sova säkert. Promovec är också ett bra batteri som användt säkra 18650 celler från panasonic sedan 2008. Batavus och Giant har också märkesceller med väl utvecklade skyddssystem.



Om det inte tydligt deklareras att det är celler från Panasonic, Samsung, LG, Sony eller Sanyo så är det högst sannolikt mindre kända märken. Vi har bland annat gratis undersökning av batterier och då kan vi kolla vilket märke cellerna är och ofta även tillverkningsdatum och om batteriet är väl skyddat.



Vilka märken ska man undvika?
De vi vet ofta använder billiga kinesiska celler är Lifebike, Evobike, Orion, Marvil, Off Course, Yosemite m.fl. Även Protanium batteriet som används av Ikea, Biltema och Diavelo är också något man bör undvika, även om de använder märkesceller så är det så trångt att elektroniken nästan får batterierna att koka och det är inte många batterier som överlevt i mer än 2 år.



Hur laddar man säkert om man har ett "osäkert" batteri?
Man kan ta loss batteriet och låta det ligga i en eldstad, ugn eller grill med lock för att undvika öppna lågor om det skulle börja brinna. Självklart bör man också ha brandvarnare i närheten. Batteribränder behöver inte syre för att fortsätta brinna och ingen brandsläckare biter på själva branden men det kan vara bra att ha för att släcka det runtomkring som kan börja brinna. Batteriets laddning bygger på en ojämnhet mellan anod och katod och den måste få bli helt utjämnat innan batteriet slutar brinna. Det man kan göra att är att försöka hindra branden att sprida sig, en brandfilt är därför bra att ha. Det finns också speciella LIPO påsar att köpa, vi har dock inte hittat några tillräckligt stora för elcykelbatterier (reds. anm. dock ska det nyligen släppts storlekar som passar hela hoverboards). Man ska också undvika snabbladdare på mer än 2A. Alla laddare vi känner till tillverkas i kina men de finns i mycket varierade prisklasser. De billigaste har helt enkelt ofta färre säkerhetsfunktioner.


LS MER: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4Pm3q/elcykelbatteriet-exploderade-eld-fran-golv-till-tak




id:150

Har du en nyheter om elcyklar som skulle passa hr? TIPSA OSS!

Vi har bytt nyhetssystem!

Gamla nyheter ligger i en annan databas men dem hitta du fortfarande här.


© elcykelguiden.se ® 2014-2017



Siten visas i desktop-version - Växla till mobil version