Bildklla: collage

Därför kommer IKEA Folkvänlig gå i graven 2015-10-08

Det blev sensationella rubriker när IKEA berättade att de skulle böja sälja elcykal. Och för rekordlåga 6000 kr var rubrikerna bland annat att hela sverige skulle börja elcykla m.m. Dock visade det sig snabbt att det inte var någon revolution på gång. Elcykelguiden reserverade oss då vi vet att elcyklar som är så billiga också har mängder med brister. Att företag utanför cykelbranschen börjar lansera elcyklar är inte heller något nytt, det har även BMW, Audi, Porsche, Ford, Lexus, Honda, Toyota, VW, Smart, Mercedes m.fl. prövat och endast en av dessa började faktiskt att säljas (smart) och de blev en försäljningskatastrof. Syftet med dessa har varit att ge företaget goodwill och bra publicitet, att ha något häftigt att visa upp för att visa att man bryr sig om miljön. Vi tror folkvänligt var tänkt som precis samma grej.

För det första hade IKEA inte något med denna elcykel att göra. Det var designfirman Protanium som designat dessa 2012 och vann en massa design priser som ledde till att Diavello köpt designen av dem att tillverka precis dessa elcyklar redan 2013 och de såldes av t.ex. av XXL som Diavello Pure för runt 17000. På något sätt lyckades IKEA köpa till sig denna design och pressa ner priset från 17000 till 6000 och i en sådan press försvinner såklart en hel del kvalité.

För det andra såldes denna elcykel aldrig kommersiellt utan det fanns ett fåtal exemplar, främst i älmhult, som såldes snabbt så det fanns ingen möjlighet att få tag på om man inte bodde på rätt ställa och hade tur. Syftet med denna lottförsäljning var att IKEA skulle testa hur den fungerade ett år på ett fåtal elcyklar och tyckte lottning och slump var den bästa försäljningsstrategin. Att 1000-tals personer dök upp med sina surt förvärvade slantar och fick nobben för att de var slut i lager efter att åkt över halva Sverige struntade dom i.

För det tredje så har vissa av de få som faktiskt fått tag på dessa elcyklar (ca 500-1000 personer) delat med sig lite om deras erfarenheter. Att testköra någon vecka var säkert kul, men därefter började problemen ramla in. Alla delar på dessa har fått utså kritik; bromsar, pedaler, batteri, motor, växlar etc. För att bygger man elcykel som ska vara världens billigaste så får man använda världens billigaste delar. För 6000 kr får man inte ens batteri i bra kvalité (Bosch batteri kostar ca 7000 kr).

IKEA som är väldigt måna om kvalité kommer knappast fortsätta sälja dessa skrutt-velocipeder som äventyrar deras rykte. Det var en goodwill ploj som inte fungerade. De lovande att tillhandahålla reservdelar till dessa testexemplar men det visade sig vara en lögn. De lovande att de skulle börja sälja dessa på alla butiker våren 2015, det var en lögn. De säjer nu att de skjutit upp det till våren 2016 men det är nog också en lögn. De vill inte att alla som köpte den första lasten ska springa till varuhusen och kräva återköp.

Det finns en hel del att läsa om denna elcykel idag men det är främst en artikel av Udo Wieden i Karlshamn som köpte 2 ikea elcyklar samt extra batterier i augusti 2014 och berättar som sina problem med dessa elcyklar och Ikeas kundservice som får bevisa de farhågor vi förutspådde. Det som göra denna post så viktig är att 1747 personer har registrerat ett på konto på fairshopping och skrivit att de håller med samt OCKSÅ vill att Ikea svarar på denna kritik offentligt.

Ikea har mycket att svara på innan de får vårat förtroende att börja sälja cyklar, elcyklar eller andra typer av fordon igen. Har själv prata med IKEAS pressansvariga som skickade ut nyheten om elcykeln våren 2014 men hon är väldigt fåordig och har ingen information. Även en ikea anställt har hört av sig som jobbat på ett av de varuhus där elcykeln faktiskt såldes, ett tag, men även han saknar information.

Om du får problem din Ikea cykel och inte får någon hjälp av Ikea så kan vi på elcykelguiden hjälpa dig kostnadsfritt försöka laga den!


LS MER: http://www.fairshopping.se/opinions/view/17824




id:78

Har du en nyheter om elcyklar som skulle passa hr? TIPSA OSS!

Vi har bytt nyhetssystem!

Gamla nyheter ligger i en annan databas men dem hitta du fortfarande här.


© elcykelguiden.se ® 2014-2017



Siten visas i desktop-version - Växla till mobil version