Bildklla: Skärmdump

Tanka cykeln med vätgas? 2015-11-20

Ett svenskt företag har tagit fram en bränslecellsdriven elcykel som kan köras 100 km på en vätgastankning rapporteras det av nyteknik. Drivpaketet väger 3,7 kg och rymmer 34 gram vätgas vid trycket 340 bar. Det ska enligt företaget räcka för att driva elmotorn som assisterar vid cykling i 100 km. Den har också ett batteri på 60 Wh. Priset är dock 70000 kronor.

En del tror på vätgas som framtida transportmedel men ju mer man läser desto mer förstår man hur långsökt det är. Det är ren sci-fi, precis som de övergiva atomkrafts drivna bilarna i "fallout 4" så fungerar det visserligen men är enormt osäkert, dyrt och ineffektivt.

1. Motorn drivs INTE med vätgas! Vätgas måste först tillverkas genom att använda stora mängder elektricitet och dyr teknik för att utvinna och lagra den. Sedan ska den transporterar med bil till påfyllningsstället. Sedan ska den generera elektricitet till ett batteri som sedan ger elmotorn energi till drift. Alltså en enormt lång, dyr och komplicerad omväg än att bara använda batteri. Största fördelen är det tar mindre plats men det är en så dyr lösning att endast i rymdresor är det intressant som alternativ. Ett annat är snabbladdning på några minuter men sådant kan man lösa för batteriet också vilket tesla visat.

2. Framställningen av vätgas sker billigast med naturgas som är ett fossilt bränsle vilket gör det lika "smutsigt" som bensin. Är elektriciteten från kolkraftverk så blir det ännu "smutsigare".

3. Vätgas är 10 gånger mer brandfarligt än bensin. Det brinner med nästan osynliga lågor och läcker det i en tank sänks syrenivåerna i luften så mycket att man kan kvävas, och du märker det inte ens då kväve är osynligt och doftfritt. Det höga trycket gör det också extremt kallt om det skulle läcka. Det finns heller inte så många ställen att tanka på vätgas.

Sannolikheten att vätgas blir ett alternativ i framtiden är 0,05%. Det kommer användas vid rymdresor och i gaffeltruckar (som inte kan drivas med bensin då de kör inomhus samt inte kan köras på batteri så de behöver köra ett helt skift på 8 timmar). Och kanske i en och annan prototyp.


LS MER: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bransleceller/article3945688.ece




id:85

Har du en nyheter om elcyklar som skulle passa hr? TIPSA OSS!

Vi har bytt nyhetssystem!

Gamla nyheter ligger i en annan databas men dem hitta du fortfarande här.


© elcykelguiden.se ® 2014-2017



Siten visas i desktop-version - Växla till mobil version