Bildklla:

Elcykelguiden lagar INTE dina batterier längre 2015-12-08

Detta är en gammal artikel och vi renoverar inte batterier längre, hör istället av er till batteridoktorn.se

Det har sålts över 100000 elcyklar i sverige och kanske dubbelt så många elcykelbatterier. De som satsar på Bosch behöver inte tänka så mycket på batteriet då de ska hålla i 5-10 år men de som köpt en kinesiska elcykel har allt att frukta. Runt 90% av elcyklar som säljs kommer från kina. Den dyraste komponenterna på elcykel är batteriet och ju billigare den desto sämre är batteriet.


"Bosch actually guarantee their batteries for 2 years or 500 charge cycles (whichever comes first). This doesn’t mean you’re battery will pack up after 2 years and 1 day. In fact Bosch themselves state that the battery should be good for around 8-9 years or 1000 full charge cycles. After 1000 cycles the battery will still work, but any battery will age over time so it will start to lose capacity and therefore not power your electric bike as far."

Det finns olika typer att Lithium batterier. Det är kemin som skiljer dem åt. LIFEPO4 är den kemi har fungerat bäst och är troligen den kemi som sitter i Bosch. NMC (nickel, manganese och cabolt) och NCA (Nickel, Aluminum Cobalt) som båda använts av Tesla är också två kemier som blir mer populära men är fortfarande ovanliga då de är dyra.

Billiga kinesiska elcyklar använder såklart den billigaste typen av Lithium celler och det är Lipos (Lithium polymer, Li-Po). De är lätta och relativt billiga men de har inte speciellt lång livscykel och de är mycket lättantändliga. Kemin i dessa är oftast LiCoO2 (Lithium cobalt oxide) och varje cell ligger på strax under 4.20V när de är fulladdade. Dessa celler kan börja brinna om de blir punkterade, krossade, överladdade eller urladdade. De håller i ca 300-500 cykler när de används i radiostyrda flygplan (om de inte börjar brinna) men i elcyklar som ofta drar mer ampere eller har sämre BMS så håller de sällan mer än 300 cykler, dvs 300 gånger, 1 år eller 1000 mil som mest.


Har du ett Lithium batteri som tappat mycket kapacitet plötsligt så har du troligen en låg cell. Vi på elcykelguiden har köpt in två stycken specialladdare som ska kunna fixa sega celler. Vi kommer under 2016 hjälpa personer med trötta batterier att kostnadsfritt så väl undersöka som reparera dessa batterier. Vi kan även tänka oss kolla på laptopbatterier eller andra Lithium batterier som består av ihopkopplade celler och sitter i elektronik eller lättare elfordon som t.ex. el-mopeder och elscooters.


Detta är en gammal artikel och vi renoverar inte batterier längre, hör istället av er till batteridoktorn.se




id:96

Har du en nyheter om elcyklar som skulle passa hr? TIPSA OSS!

Vi har bytt nyhetssystem!

Gamla nyheter ligger i en annan databas men dem hitta du fortfarande här.


© elcykelguiden.se ® 2014-2017



Siten visas i desktop-version - Växla till mobil version