2014-07-20  Recension: Lifebike generation 1

Vi har fått låna en äldre Lifebike, troligen generation 1 från 2010/2011. Den var inköpt begagnad på Blocket för 5000 kr inkl. 2 begagnade extrabatterier och sadelväska. Vi har fått äran att gå igenom denna och försöka laga det som går. Vi har också provcyklat, fotat och filmat.


Vi hittar en del spår av rost men den vita färgen verkar annars ha skyddat ramen bra. Det står tydligt på ramen att den är av aluminium och så är nog också fallet. Framgaffeln är dock av stål, vilket är viktigt då en framgaffel av aluminium inte klarar de vibrationer som kommer från en navmotor.

Vi kan inte se några utseendemässiga skillnader på denna modell och de som LifeBike säljer nu under 2014. Dom är dock mycket stolta över att ha designat ramen själva och det som främst utmärker den är att den har en fåra utmed sadelstolpens fäste som huserar kablarna, annars är den mycket lik de flesta damcyklar på marknaden.


Den har som de flesta billiga elcyklar en liten lätt och svag elmotor på framhjulet för att kunna få plats med en internväxlad nav på bakhjulet. I detta fall en 3 växlad Sturmey Archer STC3.

Fotbromsen på denna tog rätt dåligt, mest jämförbar med äldre damcyklar från 50-70 som slitits i årtal. En så dålig fotbroms är verkligen en varningsklocka. Även den kompletterad handbroms var också utsliten.


Motorn är på endast 180W/24V med max ampere på 10 (Borde ju bli 240 W?) men vi tyckte ändå den klarade sig rätt bra i backarna. Vi prövade den i en brant backe på 180 meter och det tog 36 sekunder inkl start och stop, det är ca 18 km/h det. Vi prövade också på raksträcka och kom upp i ca 23 km/h. Kontrollen märkt "Outrider" var mycket simpel med endast 3 lägen samt en 6km/h variant och batteri mätare.

Vikten på denna cykel mätte vi till ca 28 kilo inkl batteri. Det är bra mycket mer än de 23 kilo som LifeBike påstår på sin hemsida. Vi kan inte se några ändringar utseendemässigt så vi skulle bra gärna vilja väga den nyare varianten.


Man kan också undra varför det följde med 2 extrabatterier till detta exemplar. Ett Lithium batteri ska hålla minst 80% av originalprestanda i ca 800-1000 cykler så oavsett hur mycket förra ägaren elcyklade så ska hen inte ha behövt byta batterier. Det händer dock att batterier går sönder och förlorar mycket kapacitet så antagligen har urkunden fått köpa nya batterier varje år, Lifebike har ju bara ett års garanti på batteriet och första varianten av LifeBike gick ju i konkurs under 2011 så några garantier på denna äldre modell hade ändå inte kunnat göras.

Några andra saker som var trasiga var pedalerna, eller snarare hela pedalveven satt löst och skramlade när vi provcyklade. Styret satt också löst, den hålls fast men en klämma som inte verkar hålla i speciellt hårt utan det går lätt att vrida styret.

+ Bra mopedaktigt stöd.
+ Nivåindikator på batteriet
+ Rost-tollerant
+ Skyddad kontrollbox

- Svagt batteri
- Batteri behöver bytas årligen (3500:-)
- Löst sittande styre
- Hög vikt, mycket högre än angivet
- Sliten fotbroms


Kort video där vi går tre varv runt elcykeln.

Vad har du för erfarnheter av Lifebike?

id:10

Har du en nyheter om elcyklar som skulle passa här? TIPSA OSS!


© elcykelguiden.se ® 2014-2017



Siten visas i desktop-version - Växla till mobil version