2015-03-09  Elcykelguiden På Sweden Bike Expo 2014 Del 1


Scotts stora nyhet inför 2014 är E-Sub Speed som har har Shimanos elsystem Steps istället för Bosch samt 8 interna växlar. De kommer dock ha kvar de flesta modeller från 2014 med Bosch systemet.


Sportson var på plats och visade upp delar av sitt sortiment. Här BH, Batavus och nyheten Nishiki Assist.


Egons cykelaffär i Östersund hade med sig en elcykel av rumänska märken Devron (kina import?).


A2B hade med sig många fina modeller. Dock betydligt mindre påkostad monter än förra året. Skönheten i mina ögon är främst modellen Metro som påminner mer om en Moped med sina rejäla däck, 400Wh batteri och 500W motor. Tidigare har det inte gått att köpa A2B hos någon säljare i sverige men de jobbar fortfarande med att hitta återförsäljare. De har ett lager i Upplands Väsby där man kan få provköra cyklarna och Zet Electric har tagit men modellen Ørsted.


En nyöppnad elcykelbutik (Elhjulingen) i Halmstad har på egen hand importerat några enkel kinesisk elcyklar som de kallar Tailwind. Finns med 4 olika ramar och den minsta är en vikcykel. Vi önskar dem lycka till men avråder samtidigt för att köpa deras elcyklar. Historien är fylld med liknande företag som importerar märkeslösa elcyklar från kina och sedan snabbt går i konkurs efter något år då det visar sig hur dålig kvalité det faktiskt var på produkten.


eTurn var med och visade upp sin kollektion av Segway och udda elcyklar. Bland annat elcykeln Segway Urban Roadster och Beneli Classica. Givetvis hade de också sina BH Easy Motion cyklar med sig.


Giant var också med såklart men de verkar nästan ha gett upp det där med elcyklar. Vi fick verkligen leta och hittade till slut en eldriven MTB i ett hörn.


EcoRide var såklart på plats och visade upp sin kollektion samt lastcykeln Urban Arrow.


Rideaway visade upp sina stora samling HaiBike. De satsar på MTB modeller istället för pendling och det finns faktisk dem som gillar att köra runt i skogen med eldrift. En eldriven MTB tar crosskörningen till nya dimensioner och med en eldriven MTB klarar man saker som inte är möjliga på en vanlig MTB förklarar de. De hade också en eldriven racercykel, den första av sitt slag jag sett i sverige. Undrar dock hur stor idé det är med eldrift på en sådan cykel (där låg vikt är enormt viktigt) då den är till för höga hastigheter och eldriften tar slut vid 25 km/h? Och med ett pris på 57'000 så blir det nog ingen ny cykeltrend.


Zet visade upp sina egna elcyklar, GoCycle, BH, BoostBike samt två lastcyklar.

Fortsätt till del 2

id:35

Har du en nyheter om elcyklar som skulle passa här? TIPSA OSS!


© elcykelguiden.se ® 2014-2017



Siten visas i desktop-version - Växla till mobil version