2015-03-09  Elcykelguiden På Sweden Bike Expo 2014 Del 2


Zoozbike var nya för i år och det visar sig vara ett holländskt företag som importerar kinesiska elcyklar och som nu expanderar till sverige. Det är små lätta vikbara elcyklar med 12", 20" och 26" hjul. De har lager i bromma där man kan provköra och BatBike i Göteborg har även tagit hem deras 20" modell. Det står inte så mycket på deras hemsida men när vi pratade med dem så fick vi reda på att de har hela 3 års garanti på sina cyklar vilket är mer än de flesta.


Batbike hade mässans näst tråkigaste monter. Inga nyheter heller.


Absolut minst imponerande var Ecoproducts/elhoj/avance som tyckte deras egen monter var så tråkig att själva inte ens ville vara där.


Skitotal i Åre hade med sig elcyklar av tyska märket Gudereit med Bosch system.


Crescent som hade mässans största monter verkade inte så intresserade av att prata cyklar och ville istället att man skulle gilla dem på Facebook och räkna hur många nipplar de hade i en burk. De hade med sig ett 40-tal cyklar men de hade trängt ihop de flesta i en lång rad längs med väggen så de knappt gick att se var en cykel slutade och en annan började.

Deras flytt av tillverkningen till kina efter att ha blivit uppköpta av Cycleurope blir så tydlig när det ändå försöker lura i en att det är svenska cyklar när de inte ens får skriva made in sweden utan tvingas krångla till det och skriva design and developed in sweden.

Deras sportiga pendlar-elcykel 360/370 med Bosch system fick dock mässans bästa placering och gick även att provköra.



Mässans största #detvarpåtiden var att Skepphult börjar med elcyklar. De har tydligen experimenterat i flera år med olika elsystem men nu slutligen landat på Shimano Steps. De har valt det lite korkade namnet cykEL (vilket inte är speciellt SEO vänligt) men annars verkar det vara en riktigt juste elcykel. Den finns dock fortfarande inte till salu men ska komma våren 2015.


Merida hade några av mässans dyraste cyklar och jag har försök förstå varför de tar så hutlöst mycket mer för sina elcyklar än konkurrenterna. De har samma elsystem från Bosch som sitter på de flesta finare elcyklar men ändå är några av dem 5'000-14'000 kr dyrare än konkurrenterna. Speciellt Sport 400A och 410 DX som kostar 45 resp 43 tusen kronor. Jag har dock fått svaret att på dessa sitter de en enormt avancerad cykeldator med GPS kallad Bosch Nyon som bara den är värd runt 4000-5000 kr extra. De har också mer exklusiva/finare framgafflar.


Cargobike hade med sig sina gigantiska lådcyklar (de flesta utan eldrift) men också den absolut gulligaste lilla cykeln jag sett! En liten liten lastcykel för barn! Det är inte bara en promotion ploj utan den finns faktiskt till salu på deras hemsida och kostar 2800.


Det absolut mest populära på cykelmässan var dock att handla tillbehör och kläder. De flesta har ju faktiskt en cykel redan men tillbehör kan man inte ha för mycket av. Här var det lika trångt som på Gekås!


Det märks vilken stor uppmärksamhet det ges till elcyklarna, de tog nästan upp halva mässan. Tävlingscyklism verkar mer eller mindre utdött idag. Den är dock långt ifrån fokus. Nästa största trenden är Fatbikes och jag hittade runt 10 modeller på mässan. Dock har det väl inte sålts en ENDA Fatbike hittills i sverige så denna trend lät inte hålla i sig. Men de är jävla fina att titta på.


Sweden bike expo tog dock lärdom av förra mässans största miss, testbanan, och hade i år byggt en flera gånger större med tunnlar och backar. Dock var det till 90% elcyklar som testkördes.

id:36

Har du en nyheter om elcyklar som skulle passa här? TIPSA OSS!


© elcykelguiden.se ® 2014-2017



Siten visas i desktop-version - Växla till mobil version