2015-04-13  Ska man köpa begagnad elcykel?

Blocket kör just nu en cykelkampanj på annonstider som ska hjälpa till att få folk att sälja av sina cyklar, något som är enormt populärt till våren. Barn behöver ofta byta upp till en ny storlek men även vuxna passar på att byta. Men ska man verkligen köpa en begagnad elcykel? Och vart ska man köpa och hur mycket ska man betala?

BLOCKET ÄR STÖRST
Blocket är fortfarande störst på cyklar och har just nu rekord många 11296 cykelannonser. För bara några veckor sedan var det runt 800 annonser. Av dessa är 281 cyklar eldrivna och 78 av dessa är begagnade som säljs av privatpersoner. Vi hittar Yoshemite (Biltema), Sjösala, Ecoride, Lifebike, Promovec, GazeBike, Marvil, Crescent, Batavus och en massa märkeslösa modeller.

TRADERA ÄR MINST
Tradera har 400 cyklar varav 8 är i kategorin elcyklar. Dock är det bara en enda av dessa som är begagnade.

STRESSIGT PÅ FACEBOOK
Facebook gruppen "Cyklar / Cykeldelar Köpes säljes bytes skänkes" har 5500 medlemmar och där kan man gratis sälja cyklar. Det handlar dock rätt mycket om timing det går som bekant inte att söka på facebook så det gäller att du tittar in flera gånger om dagen.

GAMLA ANNONSER PÅ BEGCYKEL
begcykel.com är en intressant site som när jag upptäckte den i vintras hade lika många cyklar som blocket uppe, dvs runt 800. Idag har den bara 563 annonser och endast 7 av dessa är från 2015. Siten är gratis att använda men säljare kan betala extra för att synas extra mycket. Just nu finns 14 elcyklar men de flesta är nog sålda eller ligger även ute på blocket.


Hur vet man hur mycket man ska betala?
Märkeslösa elcyklar elcyklar har en livslängd på ungefär 6-24 månader. Nya kostar de runt 6000-9999 kr. Har de använts ett helt år, dvs kört ungefär 100-200 mil, så brukar de vara värda halva priset, dvs runt 4000-5000. Är batterier helt slut eller dött räknas de snarare som skrot och du ska inte betala mer än 1000 kr för den om du måste skaffa nytt batteri, vilket är mycket svårare än det låter. Det man betalar för då är motorn som är värd runt 1000 kr.

Kinamärken som Lifebike, EcoRide, Batbike, Sjösala, Yosemite, Marvil m.m. som är direktimporterade från kina med säljs som "svenska" elcyklar kostar lite mer, ofta runt 10'000-15'000. De förlorar dock också snabbt sitt värde och har man bara kört några kilometer med den och säljer den begagnad så får man ofta dra av runt 25%. Har man använt den ett år och den fungerar bra så kan man få ut runt halva priset här också. Skillnaden mot märkeslösa elcyklar är att här går det ofta att få tag på nya batterier så de behöver inte säljas om skrot. Kostade den 12'000 och du haft den ett år men batteriet är slut kan du sälja den för 6000 minus kostanden för ett nytt batteri som brukar ligga på 3000-4000 kr.

Halvkinesiska märken som Crescent (ej de med bosch motor), Batavus, Promovec med mera som har kinesisk elektronik men som inte är monterade i kina brukar gå på runt 15'000-20'000. De har samma kraftiga prisdumpning men dessa beräknas hålla i minst 3 år. Är den helt ny drar du av ca 20%, är den ett år gammal så drar du var ca 40%, är den två år ca 60% och 3 år ca 80%.

Vad det gäller riktiga cykelmärken som Trek, Scott, Cannondale, Haibike m.m. så säljs det väldigt sällan begagnade. Dels för att de inte "går att uppgradera" till en bättre cykel. Dels för att deras elsystem och batterier håller så pass länge så det finns ingen anledning att byta. Dels så säljs de väldigt få sådana nya elcyklar i sverige i prisklassen 20000-35000 så det finns inte så många att sälja av. De som säljs är ofta för att folk flyttar och inte har cykelgarage.

Som exempel kan vi ta 6 månader gammal Crescent 997 som ny kostar 29495 och som en person i Alingsås säljer för 21000. Det är 72% av priset och den kommer nog inte bli såld för det tyvärr. Hade den sålts i stockholm hade den nog blivit sålt på en gång.

VARNING ETT!
Cykelstölder är mycket vanligt så om kvitto saknas så bör du kolla upp cykeln på stulencykel.se eller cykelregister.se! Saknas laddaren så är chansen EXTRA stor att den är stulen!

VARNING TVÅ!
Vad det gäller elcyklar är batterier en mycket svag punkt. Den största anledningen till att någon säljer av sin elcykel är att batteriet börjar dåligt. Ett nytt batteri kostar många 1000 lappar och en elcykel som bara kommer 5-10 km har du inte så mycket glädje av. Är batteriet väl "sjukt" dröjer det inte länge innan det är helt dött. Batterier som svullnad upp är ett tecken på att de är på väg att dö.

Det är svårt att avgöra hur slitet ett batteri är utan att testa hur långt man kan åka. Du kan dock få en bra vinkling med en voltmätare. Då de flesta elcyklar har "36 volts" batteri så kan du mäta voltstyrkan när det är fulladdat. Du ska dock vänta minst en timma efter att det laddat klart så att det hunnit normalisera sig. Är det på runt 41-42 volt är det i bra skick. Är det på runt 36 volt är det helt utslitet, är det under det kommer det inte ens starta.

id:37

Har du en nyheter om elcyklar som skulle passa här? TIPSA OSS!


© elcykelguiden.se ® 2014-2017



Siten visas i desktop-version - Växla till mobil version