2015-09-09  Nyheten om starkare elcyklar till nyår: Det är en bluff!

Till 2016 kommer nya reglementen som ska "tillåta" elcyklar med mer än 250W. Det låter ju himla bra. Men någonstans blev det så fel det bara kan bli i ett förslag och det som presenteras är inget annat än patetiskt. För den lagen finns nämligen redan!

Lagen heter "Moped klass II" (SFS 2001:559):
"Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen, har en motor av högst 50 kubikcentimeter och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt."

"Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel."

Fordonen klassas som moped OAVSETT om de har pedaler eller inte!

Jag ringde SVT för kommentar. De hade ingen. De bara klippte och klistra från TT.

Jag ringde TT. Det var micke larsson i gebege som skrev den artikeln men har gått för dagen.

Jag ringde Transportstyrelsen "regelinformation" men de hade lång lunch.

Jag ringde Niclas Nilsson på Transportstyrelsen som nämns i artikel. Han är ute för dagen.

Inte fan är de ute och kör på 1000 watts elcyklar iaf.


För de som inte är haj på hur elcyklar fungerar så är det iaf inte speciellt kompatibelt med 1000W och 25 km/h. Det funkar liksom inte. Det är lite som att försöka stoppa en fotboll i ett brevinkast.

Elmotor MÅSTE snurra snabbt om de överhuvudtaget ska fungera effektivt. Precis som när du cyklar kan du INTE cykla SAKTARE än 5 km/h, det går inte att hålla balansen. Elmotorer kan drevas om för "styrka" och då ökar styrkan med ca 30% och hastigheten minska med ca 30%. Men så mycket mer går inte att göra utan superavancerade kugghjulslösningar som det bland annat sitter i Bosch motorer. Bosch skulle möjligen kunna utveckla en elmotor som körs på 1000W men ändå drevas ner till 25 km/h. Fysiken kan man dock inte ändra på så lägg. Högre watt = högre fart. Det går att konvertera en DEL till styrka men inte 1000W till 25 km/h. Sådana fordon kommer vi inte se. Det är bara segway som har någorlunda liknande styrke omvandling men det beror på att de har två motorer som delar på watten.

Hur skulle en vettig och smart lag se ut för elfordon?

1. Ingen begränsning på watt. Det behövs inte eftersom watt och hastighet är förknippat så begränsar man den enda begränsar man den andra.
2. Hastighetsbegränsningen ska vara på 30 km i timmen för ALLA elfordon och INGET annat.
a) Bilar måste köra i minst 30 km och kör man inte det blir det livsfarligt att färdas i trafiken för ALLA!
c) Cyklister kom lätt upp i 25-30 km/h. Så att göra ett fordon som är SÄMRE än cykeln är inte så smart.
b) I andra länder som har miles har de 20 mph som gräns. Det blir 32 km/h (och med 10% fel marginal som man får ha på hastigheten) blir alla dessa fordon också lagliga.

Inga andra krav BEHÖVS! De behöver inte krångla till det så helvete mycket!

LÄS MER: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/starka

id:43

Har du en nyheter om elcyklar som skulle passa här? TIPSA OSS!


© elcykelguiden.se ® 2014-2017



Siten visas i desktop-version - Växla till mobil version