De har blivit en del nyheter speciellt det senaste året om elcyklar som börjat brinna. Dessa är alla vi kunde hitta på google men det kan finnas fler:
- Sunne, (Elmoped) 2024-06
- Åby, Mölnda (Elmoped/Vässla?) 2023-09
- Malmö, elcykel, 2023-09 troligen samma: Malmö 2023-04
- Linköping, elcykel, 2023-08
- Skäggetorp/Linköping 2022-06-22
- Alingsås – 2021-10-08
- Malmö 23 juni 2021
- Jakobsberg 04 november 2020
- Södermalm 9 oktober 2020 (2 Radkutsche batterier brann under laddning hos Movebybike), källa 2
- Helsingborg 27e juli 2019
- Västra Nyland (Kyrkslätt) juli 2019, Finland
- Krokom December 2018
- Mörrum i Blekinge Oktober 2018
- Oxie i Malmö Oktober 2018
- Trönninge utanför Halmstad Oktober 2018
- Kallhäll utanför Stockholm Juni 2018
- Skene utanför Göteborg Maj 2017
- Tullinge utanför Stockholm Mars 2017
- Tofta på Gotland Oktober 2016
- Linköping Februari 2015
10 bränder totalt på de ca 200000 elcyklar som finns i Sverige är ändå rätt litet. Det kan jämföras med att 17 personer per år blir träffad av blixten. Och listan ovanför sprider sig över över 4 år.
Inget enskilt märke har pekats ut men det pekas på lågbudget elcyklar och privatimport. Det som gör att det börjar brinna är såklart batterierna men det finns flera saker som kan föranledda detta. Batterier är passiva när de inte används och det är aldrig någon risk att bara förvara batterier. Om de inte utsätts för laddning, urladdning, värme, stötar eller väta är de inte farligare än en tegelsten.
Vanligaste orsaken
Det är dock dessa fem saker som kan föranledda en brand och just laddning är den känsligaste. Alla lithiumbatterier har en säkerhetskrets som ska skydda mot överladdning men om den slutar fungera (pga stötar eller väta) så fortsätter laddaren att ladda trots att batteriet inte kan ta emot mera och cellerna blir då överladdade och då uppstår ett tryck i dem. Eftersom de är fulla och inte kan ta emot mera energi skapas istället värme och finns då ingen fungerande tempsensor heller så kommer detta fortsätta till det börjar brinna.
Den mesta kända historien är “Dogman Dans E bike burns his house” publicerade på endless sphere i april 2017.
Märkesceller
Det gör också stor skillnad på om ditt batteri är byggt med märkesceller. De är ofta testade noggrannare vid tillverkning och klarar normalt sett högre temperaturer och högre överladdning och det är betydligt mindre risk att de felar. Har du märkesceller så står det alltid tydligt på batteriets etikett. Står det inget om vilka celler som används så är det ofta märkeslösa asiatiska celler. De märken du ska leta efter är Panasonic, Sanyo, LG, Samsung och Sony. Men bara för att det står på etiketten betyder det inte att det stämmer.
Snabbladdare
Snabbladdare är också något som kan skada batterierna. Laddar man cellerna snabbare än de klarar så bildar överskottet värme. Celler som är döende och inte kan ta emot laddning skapar då extra mycket värme som snabbt sprider sig i batteriet. Hur snabbt ett batteri kan laddas kan man räkna ut genom att kolla på cellerna och elektroniken. De flesta elcykelbatterier är dock inte byggda för att laddas snabbare än 2A. Du kan också kolla om det finns en säkring för laddning. Denna är ofta på 5A för laddning på 2A.
Dålig elektronik i snabba elcyklar
I snabba elcyklar och elmopeder behövs betydligt kraftigare elektronik än i de 250W elvispar till elcyklar som susar fram i Sverige. Ett batteri som används på 2500W behöver alltså 10 gånger kraftigare elektronik och det är dyrt så privatimporterar du t.ex. en “stealth kopia” kan det sluta illa. Om elektroniken är undermålig så blir den överhettad och brinner upp. Ofta är det MOSfets som brinner upp och brinner inte alla upp på en gång så blir elektroniken ännu mer känslig för värme och när de sista MOSfettarna brinner upp kan dessa ta resten av batteriet med sig.
Väder och väta
Många batterier utsätts för enorma mängder väta. Skulle du behandla din mobil på samma sätt som ditt elcykelbatteri skulle det strejka på en gång. Vatten tränger gärna in i batterierna och strutar i IP klassning. Oavsett prisklass är detta ett problem och Promovec har t.ex. byggt in två stuprännor i sina batterier där väta kan rinna ut kontrollerat. Batterier fortsätter ofta att fungera vit väta tills dess att kablar och kontakter antingen rostar igen eller kortsluts. Detta är dock ingen större risk för brand i sig men den kan skada elektroniken så i samband med laddning kan det bli farligt.
8 Heta Tips:
- Ladda alltid under uppsikt! Ej under natten när du sover
- Ha en brandvarnare i närheten
- Ha en brandfilt i närheten
- Använd en timer när du laddar;sätt den på 6 timmar för ett 36V10Ah batteri.
- Ladda inte batteriet i elcykel utan sätt de i en eldstad, grill eller på balkongen
- Ladda ej utomhus eller i minusgrader
- Skaffa en Lith EX – Släckspray/Brandsläckare för batteribränder*
- Ladda batteriet i en Lipo Guard/Laddpåse*.Tips från Batteridoktorn som har vart med och korrekturläst denna artikel samt bidragit med info.