Mate Bike från danmark är en av 100 tals indiegogo kampanjer där någon försöka sälja kinesiska elcyklar. Dock är det kanske en av de mest framgångsrika. Det rör sig om en generisk enkelt eldriven vikcykel så jag kan själv inte förstå varför den blivit så populär. Den är egentligen för liten för en fullvuxen människa och påminner mer om en BMX.
Deras första kampanj från oktober 2016 (2 år sedan) drog in hela 62 miljoner kronor! Priset var ändå runt 7000 kr i kampanjen för basic modellen men försäljningspris påstods vara 20000 kr. Riktigt vad mate betalar för sin cyklar vet bara dom men listpriset för identiska cyklar är runt 4000 kr. Och med moms på 1400 och frakt på ca 250 kr (i container) blir det ändå en liten vinst per cykel på 1350 kr. Och då det var 10,363 personer som köpte den och mate fick en vinst på 14 miljoner kr bara på denna kampanj (ej omsättningskostnader inräknat).
Nu i september var det dags igen och det är chockerande hur många som vill lägga pengar på en indiegogo kampanj! På både gott och ont! Det är så otroligt många som blivit lurade och aldrig fått någonting och i bästa fall får man något efter några år men denna gång har 25815 personer förbeställ Mate X** som denna gång kostar ca 9000-11000 kr + frakt. Och det drog in över 120 miljoner kronor! Denna gång är däcken fetare och en 48V motor som kan ge 750W i topmodellen mot 350W.
Dock förstår jag inte hur denna kan bli populär? Det finns ju klart billigare elcyklar och speciellt små vikcyklar. Den har INGA stänkskärmar så går ju inte att pendla eller köra i regn! Det är ju en vikcykel så ramen är extra liten och den är gjort för kosta sträckor och är vingliga att köra på. Jag kan mycket om elcyklar men jag kan inte förstå vad det är som lockar med just denna…
**något stoppdatum finns inte så antalet backers ökar för varje dag.
Sorry Mate
Men…. när det går så snabbt som med denna typ av produkter så finns det en risk. En oundviklig risk, och ju snabbare det går desto större är risken. Att något går fel. Och ju snabbare det går desto svårare blir det att fixa. Har man redan en stor buffert på några 100 miljoner kan man klara det med vad händer om alla 25000+ Mate X har en defekt som måste bytas ut på alla? Ett enda allvarligt fel och så är mate = buy buy och kollar man på trustpilot så är det kanske just det som håller på att hända.
Trots att de utlovade lervarans i Oktober 2016 kom de första mate.bike i juni 2017. Någon som de flesta kunder är ense om är det extremt långa leveranstiden men så är det med indiegogo. Produkten finns inte innan pengarna finns och vid tillverkning av komplexa produkter så uppstår det problem på vägen som måste lösas. Enligt mate själva hade det räknat med 300 beställningar och fick 5000! Detta har också drabbat kundtjänsten där många saknar svar.
Visst finns det positiva recensioner men om ALLTID är det kul när man får en ny leksak. Speciellt en man väntat på länge och betalat mycket för som det dessutom hypats enormt mycket om. Har man inte ens prövat en elcykel tidigare så är det ytterligare en rush.
De påstår dig ha en “30-Day Risk-Free Trial” men de skickar från kina och frakten kostar $300 och ska du skicka tillbaks den får du själv stå för frakten! Och vad hjälper det med “2-Year Warranty” när du inte får något svar alls? Det verkar också som Mate postar fejkade recensioner på Trustpilot samt där även radera negativa recensioner!
Världens dyraste elcykel laddare (för 36V):
Ytterligare en märklig sak jag la märke till är att en ny laddare kostar €490 alltså runt 5000 kr! Kollade med om det kanske var fel men de bekräftade att den faktiskt kostade så mycket! En snabbladdare visserligen men priset gör den till världens absolut dyraste laddare (1500 kr kostar de dyraste) sedan finns multiladdaren Satiator för ca 3000 kr men mate vill alltså ha 5000 kr. De skriver inte heller om den är för 36V eller 48V eller att batteriet faktiskt kan brinna upp om man använder snabbladdare och batteriet inte är byggt för att klara det! Bilden är också lite märkligt då den inte bara är liten och suddig utan inget foto utan några CAD illustrationer!