Europeiska kommissionen har sagt sig hittat bevis för att att kina “dumpar elcyklar” i europa. Dvs att den kinesiska regeringen subventionerar priset för tillverkning av elcyklar i kina. Lobbyorganisationen European Bicycle Manufacturers Association (EBMA) tycker det bidrar till en ojämn konkurrens och har därför begärt denna utredning.
I slutet av juni 2018 kommer EU besluta om de ska införa strafftullar på kinesiska elcyklar. Den kan ske retroaktivt, kan komma av kosta upp till 200% av importpriset och skulle då bokstavligen ta död på 90% av alla elcykelmärken i europa!
Glöm Ecoride, Lifebike, Batbike, Biltema, Cargobike, Evobike, Livelo m.fl. De skulle behöva höja priserna med 150-200% eller dö ut. Det skulle skapa förödelse och en enormt efterfrågan som de fåtal företag i euopa som faktiskt tillverkar sina elcyklar här (med komponenter från kina) inte skulle kunna fylla! Det skulle leda till enorma svarta marknader och smuggelverksamheter! Folk skulle köpa elcykelkit eller gå tillbaks till att köra bensinfordon. Det skulle vara att kliva tillbaks 15 år i tiden innan elcyklar fanns.
Varför gör man så här? Varför får inte den kinesiska regeringen hjälpa inhemska företag att sälja varor utomlands? Subventioner används över hela värden. I sverige har man t.ex. sänkt momsen på mat, böcker och reparationer. Är detta något internationellt twitter spel mellan Trump och kina där EU börjar känna sig utanför?
Skulle denna tull gå igen skulle den betyda döden för 1000 tals framgångsrika företag i hela europa. Finns det inget annat sätt att “hjälpa” de inhemska elcykelbyggarna???
Svaret är ju naturligt att att även subventionera europeiska elcykelföretag! Enklast vore om t.ex. elcykelpremien endast gällde elcyklar byggda i europa eller någon annan smidig lösning som att sänka momsen på elcyklar. Det är ju faktiskt redan 6% importavgifter, 25% moms och en hel del andra avgifter på cyklar och elcyklar från utanför EU så inhemska företag har redan en stor marknadsfördel.