5 nya elcykelmärken i sverige 2017


Kringla
14995 kr
En eldriven vikcykel. Inte särskilt nyskapande men de har en välgjort hemsidan och reklamfilm med klipp från Östermalm och Djurgården. Kringla finns även i en variant utan el samt i mängder med färger. De har satsat mycket på marknadsföring och hemsidan finns på 6 olika europeiska språk. De sägs har startat redan 2012 men domänen registrerades 2015 och företaget Arberg Group AB 2013. Samma bolag driver också nordicpokershop.com och kuningaskasino.com

 

Rawbike
18900 kr
Vi har tidigare skrivit om Rawbike på gamla elcykelguiden så här kommer en “begagnad” men uppdaterad text:

Kort och gott en liten elcykel klassad som moped för att få använda högre effekt. Du som cyklat på en minicykel vet att det är svårt att hålla balansen och att den fungerar bäst i lägre hastigheter. De feta däcken kan möjligen hjälpa något med balansen men en vikbar minicykel köper man för att den MÅSTE gå att förvara i t.ex. bilen/husvagnen/tåget.

Vi har dock numera provkört en Rawbike inomhus på en testbana och den kändes mer som en vanlig elcykel så de feta däcken kompenserade den lilla ramen ganska bra. Att den var 750W kände vi dock inte men de hade nog behövts en brant backe för att pröva på det.

Det som är anmärkningsvärt är också att den skulle kunna klarar upp till 70 km med PAS och 50 med GAS. Det är det MÅNGA elcykel-säljare som påstår men det är ofta en överdrift. I detta fall så har Raw bike ett 48V/15,6Ah (750Wh) batteri vilket är nästan det dubbla mot vanliga elcyklar så distansen kan nog stämma i detta fall.

Snabbladdaren som medföljer är enligt våra erfarenheter av bättre kvalité än de som brukar medfölja elcyklar och den finns även som tillbehör för endast 500 kr och ett nytt batteri kostar endast 3500 (Höjt till 4500 under 2018) vilket är långt under marknadspris. Varför själva cykeln då är så dyr är märkligt då just batteriet brukar vara den enskilt dyraste komponenten på en elcykel och utgör ofta runt halva kostnaden.

Det kinesiska elsystemet (som även används av bland annat motorhandels Orion, Ecoride m.m) är inte det bästa på marknaden men Rawbike har i alla fall valt celler från LG istället för de Lipopåsar med kort livslängd som nästan alltid huserar dessa batteriskal. De säjs ha motor från “japanska Dapu” men Dapus tillverkningen sker helt och hållet i kina.

Siten rawbike.se registrerades hos 2016-12-12 hos Loopia och finns även på engelska och finska. Företaget bakom heter Rawbike Scandinavia AB och bildades 2016-12-19 i Saltsjöbaden. Enligt hemsidan har de 5 anställa och man kan hämta den i Saltsjöbaden eller Västerhaninge eller så kan den skickas med Bring.

 


Geobike
11499-27499 kr
En annan nykomling som satsar på ett brett sortiment med över 20 modell. Företaget Sthlm Contemporary Designs AB bildades 2015 och enligt förtagsbeskrivningen verkar de ha sysslat med fastigheter, skönhetsvård och konsultverksamhet men de har fortfarande inte omsatt en enda krona (2015-2016) så Geobike är nog företagets första projekt. Grundaren Thomas Kraft driver dock även Kraft & Olofsson Aktiebolag.

Geobike är ett internationellt märke med bas i polen . Domänen registrerades i december 2017 så detta är nog det nyaste märket i Sverige. De har dock sannolikt inte alla modeller i lager utan skickar dem som dropshipping från polen direkt till kunden.

 

Wattitud
21000-34000 kr
En lite mer udda vintage aktig elcykel i stil med gamla tävlingsmotorcyklar. De har också en vikbar elcykel med feta hjul, nästan identisk med Rawbike, fast med 250W. Någon teknisk information om elcyklarna finns dock inte och de verkar huvudsakligen vända sig mot företag.Företaget bakom importen heter Street Velocity AB och startades i juni 2016 med bas i Västerås och vill man inte köpa cykeln i säcken så får man nog ta sig till Västerås för att provköra.


Just Green
?
Justgreen importera två elmopeder utvecklade av Goodyear EGO-1 samt EGO-2 (även kallad iTank) samt iTango. Goodyear har också två elcyklar som justgreen importerar och de kompletterar och med märklig minicykel kallad iBike Miniped.

Ego bike 1-2
Någon större skillnad på de två modellerna utom färgen kan vi inte hitta. Bike1 är dock 2 kilo lättare men bägge har ramar i kolfiber och väger 16 respektive 18 kg och är bland de lättaste elcyklarna på marknaden, inklusive alla minicyklar! Troligen ligger goodyear bakom elsystemet men mycket mer än så får vi inte veta. Inga priser finns men räkna med 25000-30000 kr.

Ego bike 3
Är med sina 11 kg kanske den lättaste elcyklen i sverige. Batterier (som troligen sitter i sadelstolpen) har panasonic celler (stämmer dock inte med kapaciteten) men mycket mer än så får vi inte resa på. Visst är den snygg men den lär nog kosta runt 25000 kr.

iBike Miniped
Kanske den fulaste elcykeln vi sett och påminner om Urb-E och en del andra udda skapelser:

Denna kommer dock direkt från kina och kallas även för bland annat Veister. Vi har provkört den och den är tyvärr hopplöst dålig, även för att vara en minicykel. Att köra snabbare än 15 km/h eller svänga med den i kurvor är inte lätt. Motorn och bromsarna är ryckig och den är raka motsatsen till Goodyear funktionsmässigt och kvalitetsmässigt. De skriver också att det är panasonic celler vilken vi dock inte tror på i detta fall. Priset kan inte vara så mycket mer än 10000 kr.

Fyra andra företag att ha koll på vi kanske tar upp senare:
Fantic. Kom redan december 2016 men vi har inte så mycket info ännu.
Stålhästen: Har funnits ett tag men började nyligen med elcyklar.
Arrowspeed: Startade i sverige våren 2017, har redan återförsäljare men inte så mycket info.
Seasidebike: Är nästan identiska med Cargobike. Ska undersöknas nogrannare.

Har vi missat något intressant?

 

Leave a Reply