Elmopeder i Sverige – då och nu

Bakgrund

Elmopeder har funnits lika länge som beninmopeder (dvs över 100 år) men hittills har inte ett enda märke lyckats i sverige! Vi börjar främst med några som kom en bit på vägen men som av olika anledningar lades ner.


eMax

eMax har haft stora framgångar internationellt och det är riktigt bra elmoped även om de flesta är runt 10 år idag så rullar många av dem fortfarande. De första versionerna som kom runt 2008-2010 hade tunga blybatterier på ca 48V36ah (S serien där S = Silicone) och L serien hade Lithium. Det är dock bara 90S och 110S som är mopeder men det är också de som såldes i sverige. Motorn var ganska unik då den bara hade en axel och den drog 2500W (eller 4000W i peak). vmoto hete företaget bakom och de finns fortfarande kvar. De har huvudkontor i Australien men tillverkningen sker i Jiangsu i Kina. Intressant är också att de ligger bakom Soco TS1200R (Super Soco) som ett kort tag såldes av eloped i Sverige hösten 2017.

Varför den slutade säljas är okänt. Importören Storsjöbåt AB finns dock kvar och är aktivt men hemsidan är inte uppdaterad sedan 2010 och alla produkter är bortplockade. Nypriset var dock på 29 900 vilket kan förklara varför den inte säljs längre. Bensinmopeder kostar mindre än hälften och kan köra dubbelt så långt.

eTon e-Mo

eTon var från Taiwan och vem som importerade den är fortfarande okänt. pvlv som var en bilverkstad i kil hade en del MC och ATV och 2012 började de sälja YAMATI CYKLOPED som faktiskt var min första elmoped (men lämnade tillbaks den efter en vecka). 2017 har de lagt till eTon på hemsidan men är osäker på om de är importör?

Till skillnad från eMax vägde denna bara 49 kg (ca hälften) och kostade 19900 kr. batteriet var löstagbart och den kostade run 25 öre per mil. scootergrisen i danmark har dokumenterat denna och har även lagt ut en manual.

EU Moppen & MC verkar ha vart en av återförsäljarna men de verkar ha slutat med denna modell. Riktigt vad som hände är osäkert. Finns denna dokumentation på tyska och har även hitta den, troligen begagnad i Taiwan, och där kallas den även “Yitong Motor”. Det finns även en kinesisk kopia samt en snarlike moped från yamaha.

EU-Moppen bekräftade att det är Kjell Jilderby från Svanesund som driver Jilderby Import AB (JIAB) som importerar dessa men enligt JIAB var det mellan 2007-2010. De bekräftar dock att fabriken är nerlagd pga konkurs och hette “E-TON POWER TECH CO., LTD” och ägdes av “JI-EE INDUSTRY CO., LTD.” som tillverkade komponenter till Volvo, Ford, Gm m.fl. För elmopeden E-Mo hänvisar de till danska firman C. Reinhart.

Den såldes i även i Bogotá (Columbia) under 2016 av Be Electric som “Go Green“.

MGB Victory One

Svenska Motorimporten är sannolikt importören och 2014 la de ut en reklamfilm. Den väger runt 50 kg och har löstagbart batteri. De flesta träffar på google avser dock begagnade exemplar. 19900 verkar nypriset ha vart. Även om MGB låter som ett riktigt märke verkar det endast vara klisterlapp Svenska Motorimporten satt på då identiska exemplar säljs i kina.

Säljs i Hawaii som Stardust Hawaii Super One.

Cyklopeden

Detta var nog den första cykelklassade mopeden i sverige. Den kom strypt till 500W och 20 km/h. Detta var faktiskt ett av mina första elfordon men den gick inte alls i 20 km/h utan i ynga 12 km/h!!!! De 500W klarade inte branta backar så jag fick lämna tillbaks den. Det visade sig senare att det ska gå att ta bort strypningen men fordonen är lila stor och tung som en moped så det den sålde nog bara ett fåtal exemplar innan den försvann.

Och nu till lite nyare saker.

Gobyel (21000-36000)

Gobyel kanske är det okändaste namnet på listan men de har troligen funnits längst (ca 2013, evigheter i el-kalendern) och står en sådan dagligen vid posten på karlaplan så blir påmind om deras existens då och då. Prismässigt är dessa lite mer exklusiva. Någon ursprung erkänns inte så de är definitvit från kina men du får ändå två garanti på köpet. Motorerna är från QSmotor och batterier med samsung celler på 48V30AH på dragonfly.

Just Green (25000-34000)

Dök upp för något år sedan och och importerar några elfordon som Goodyear har vart med och utvecklat. De klassar dem som moped klass 2 men de ser ut som något helt annat. Har provkört dessa och de är svinroliga att köra. De har bra kvalité på motor (Bosch) och batteri (panasonic) och de ger också 2 års garanti på dessa.

Vessla (22000)

Vessla är skapad av bland annat Mipecorp (Lifebike, Boatian, elcykelvasruhuset etc). Alltså inte elmopeden utan det lilla klistermärken som sitter på den. Elmopeden är skapad av Yasan motor i kina som ligger bakom en stor del av världens OEM elmopeder. Mipecorp är väldigt bra på marknadsföring och visst ser vesslans hemsidan speciell ut? Lite som en två hjulig Tesla? Det är nog därifrån det hämtat inspiration till namnet. Detta är dock troligen en av de bättre elmopederna på marknaden med Bosch och motor och batteri från LG.

Exakt samma moped säljs även i tyskland som Sunra “GRACE Zweirad Elektrisches Cross-Powered-Motorrad-Moped für Damen Pendler”

Viarelli (12000-30000)

Viarelli VAR ett italienskt företag som tillverkade mopeder i kina sedan 2001. Det är numera uppköpt av Swebike (motorsweden) som importerar dem till sverige. Notera att bara ett fåtal av dem är elektriska även om de ser identiska ut. De flesta är 45 moppar och den dyraste finns med både bly och lithium med en prisskillnad på hela 12000 kr.

Evolite (elmoped.se) 18000-20000

Nordbutiker känner väll alla till sedan tidigare. Ökända på marknaden för låg kvalité och bristande support. De har massvis med varumärken som rull, blimo, evobike och numera även Evolite. På elmoped.se hittar vi mer klassiska vespor kallade Viverra samt mer traditionella som E3 och City. Även om Nordbutiker normalt står för låga priser och usel kvalité så tillverkas det helt enkelt inte speciellt mycket moper i det segmentet så här är prisklassen runt 18000-20000 kr. Vad det gäller E3 och Viverra så är det till 100% från kina men E3 har i alla fall motor från Bosch och batteriet verkar ha celler från LG och ett nytt kostar endast 7000 kr vilket är rimligt då det är ca 3 gånger större än ett vanligt elcykelbatteri. En av de första produkterna Nordbutiker tagit hem som inte verkar vara ren skräp. Den ska också har Bosch motor men batteriet verkar här vara av kineiskt fabrikat och ett nytt kostat visserligen bara 6000 kr men du lär få byta det ofta.

Intressantast är dock City modellen som liksom vessla kommer från kineiska Hangzhou Yabo aka Yasan Motor som ligger bakom många klassiska elmoper som t.ex. iTank och iTango, MGB Victory One, eTon Emo etc. Om det tillverkar allt själva är osäkert men de är troligen en av kinas största exportörer av lätta elfordon. Det enda nordbutiker egentligen är bra på är att pressa priserna och därför kostar deras City 17 995 när vessla tar 20 000-22 000 för samma modell.Som ni ser är likheterna slående och även om några av plastdetaljerna skiljer sig är det inte svårt att se att det rör sig om samma fordon.