Europas snabbaste elcyklar

Här tar vi upp de 10 snabbaste elcyklarna i Europa som inte redan finns med på våran lista “Sveriges snabbaste elcyklar!“. Kraven är lite hårdare och de ska vara byggda i Europa och gå i minst 30 km/h, gärna mer! Vi har såklart missat många då marknaden för snabba elcyklar är väldigt liten så byggs de ofta regionalt i t.ex. tyskland eller holland och det saknas helt enkelt information om dem på engelska. En del av de häftigare har vi dock snokat reda på:


Grace MX II Trail/Urban

Tyskt elcykelmärke som var tidiga med snabba elcyklar och lanserade Grace One ca 2014/2015. MX II antar vi är deras uppföljare och den finns endast med 250W men kan även levereras i en ostrypt version som går i 45 km/h. Skillnaden mellan Trail och Urban är att Trail har utanpåliggande växlar och dämpning i framgaffeln men är i övrigt nästan identiska. Brose motorn som sitter på dessa ska vara bland de kraftiaste på marknaden och kan med bara 250W uppnå 90 Nm. Deras hemsida finns på engelska och tyska och de verkar ha återförsäljare i USA, Danmark, Holland, Frankrike m.m.


Grace Urbanic 1000

Denna har istället för Brose en drivlina från Go Swiss Drive och finns i olika versioner på 250-1000W och med en toppfart på 25-45 km/h. 1000W på en damcykel är ovanlig mycket och prislappen i tyskland verkar landa på ca 4999€.


Das Spitzing (Plus R-Pedelec)

Tyska M1 Sporttechnik tar elcyklandet till en ny nivå. De erbjuder denna inte bara i 250W pedelec och 500W S-Pedelec utan även en 850W R-Pedelec som går i hisnande 75 km/h! Den har 120 Nm i torque och högsta assistansnivån ger 550% extra kraft till ditt trampande! Den finns även i en World Cup version för endast 16.499 € men för den vanliga R-Pedelec räcker det med 8.899€ och då kan du lätt köra om vilken Stromer model som helst!


Das Schwabing

Damelcykel för pendling och även den med kraftfull motor från TQ drive och med ett 48V batteri på 880Wh behöver du inte ladda speciellt ofta! Priset ligger på mellan €5.499 och €6.099 vilket ändå känns rimligt för en sådan lyxig elcykel. Speedbike versionen som går i 45 km/h kostar bara 300€ än den strypta versionen. Tänk att få se gamla damer glida omkring på dessa i 45 km/h? Det är kanske är framtiden det!?


Das Sterzig (CC, R-Pedelec)

Skillnaden mot Das Spitzing verkar vara att denna har en annan ram som saknar dämpning bak och racer versionen går då loss på bara €7399, alltså ca 15000 kr mindre. Prestandan verkar dock vara densamma och tycker man den blev för billig kan lägga på 15000 kr igen och får då ett extra batteri på absurda 1050 Wh!


Trefecta DRT/URB (Off-Road Unlimited)

Designfirman Trefecta med bas i Tyskland, Schweitz och Holland med historik i F1 racing har designat en elcykel utöver det vanliga. Den är dock fortfarande enbart tillgänglig som preorder trots att den annonserades ut för ganska exakt 3 år sedan på youtube så något pris har vi inte men rykten från 2015 talar om en prislapp på $25000 alltså runt 200000 glada svenska kronor. Motorn ska ha en Peak på 4000W så troligen runt 2000 aktiva watt och går då i 70 km/h i värsta versionen. Finns också i URB version men går då endast i ynkliga 45 km/h.


Greyp G12/G12S

Rykten började 2013 när de la upp en youtube video på sitt 12000W monster till elcykel! G12S är andra generationen. Den kommer strypt till 25 km/h men går enkelt att sätta i turbo lägge som då kan nå 70 km/h med sina 2000W. Laddningen är också den turbo laddad och tar bara 80 minuter! Batteri snålas det inte heller med utan packet innehåller 1500Wh! Vikten får dock lida och den väger nästan 50kg utan last. Intressant är också att de valt 18650 celler i batteriet i lifepo4 format från A123 och måste då ha runt 400 celler vilket gör att bara batteriet står för nästa halva vikten! Priset börjar på 7280€ utan VAT så räkna med runt 100000 kr eller mer med frakten. De tillverkas i Kroatien på beställning och för runt 9000 kr extra kan du få den i precis vilken färg du vill (förutom babyrosa).


APWorks Light Rider

Denna är tekniskt sett mer motorcykel då den saknar pedaler vilket nog ändå bara är i vägen när man gasar runt i 80 km/h. Förutom ramen är dock de flesta komponenter från cykelvärlden och du kör om det mesta då den gör 0-45 km/h på 3 sekunder. Den utvecklas i tyskland och ramen sägs varar byggd med 3D skrivare. Dock verkar hemsidan inte uppdaterad sedan 2016 så vill du ha en Light Rider får du nog skriva ut din egen.


Caterham Carbon VIP

Vad man ska kalla detta 2 hjuliga monster är inte säkert men den har pedaler så vi kör med elcykel! De fick via kickstarter in £102,899 (ca 1.2 miljoner kr). Toppversionen lovades då ut för  £2,720 (ca 31000 kr) men priset idag verkar ha landat på €6900 (69700 kr). Den groteska bromsskivan i framhjulet skulle kunna få stop på en jumbojet men tyvärr verkar den vara strypt till 32 km/h och med sina 750W matchar prestandan inte alls utseendet. Batteripacket på 650Wh är också lite klent med tanke på priset. Då är nog club versionen på 500W för 4900€ ett bättre val. Men ska man köra i snöstorm är det nog bra att den inte går 200 knyck när man vurpar.


Kleever X Range (Speed)

Inte lika extrem i utseenede eller prestanda som de andra monstercyklarna men med 600W och en toppfart på 45 km/h kan detta vara en utmärkt pendlarcykel. Som det syns finns det plats kvar i ramen för ett större batteri och det medföljande 570Wh batteriet ska numbera gå att få med 850Wh. Priset €4899 är också rimligt och man får mycket för pengarna. Motorn BIACTRON verkar de ha utveckat själva och ger 5 års garanti bara på den. Den har en kraft på 49 Nm vilket är ganska lite men det beror på att den är direktdriven och har då fördelen att den har regen. Vill man inte ha en speedbike finns den i 250W för så lågt som €2999.


Giant Quick-E+ 45 Speed

Det enda riktiga cykelmärket (de som egentligen tillverkar cyklar) som erbjuder en speedbike verkar vara Giant. Den har Giants egna SyncDrive som ger 80 Nm och gör 45 km/h. Effekten är troligen 500W och den verkar vara nyhet för 2018? Childstore.se har listat den för 32 800 kr men sannolikt är det en beställningsvara. I tyskland har den funnits sedan 2017 och där kan man bland annat fynda den för €2489 men då får du nog åka dit och hämta den också.


Neematic FR/1

Verkar varar från Litauen och de är i slutfasen av produktutvecklingen och de tar emot pre-orders för €200 och priset verkar landa på runt 100000 kr med frakt och moms. De första 50 exemplaren levereras sommaren 2018. Den går i 80 knyck men har pedaler så visst fasen är det en elcykel! Men här pratar vi om 15000W (troligen peak) så det finns och blir över! Batteriet på 2200kW är nog ett av det största elcykelbatterier någonsin och det ska räcka till 100 km. Enormt välgjorda hemsidan och för priset så får man mer eller mindre en 2 hjulig Tesla!


Brinco R

Bultaco är från spanien och har rötter från  1958 och sysslade då med motorcyklar fram till 1979. 2014 gjorde de dock comeback med denna elcykel. 2000kW räcker nog för de flesta och 60 km/h är inte dåligt det heller. 52V batteri med 1.3kWh är inte heller dåligt och laddas med en snabbladdare på 8A! Den finns även i 25 och 45 versioner. De har 100 tals återförsäljare över hela världen men i Skandinavien är det bastufolket (Finland) som kan köpa dessa. i England kostar den £4,395 (ca 51000 kr).

Qulbix Q140R 

Elcykel från slovien som så många andra hämtar inspiration från Motocross och i detta fall verkar de ha använt samma ram som stealth elcyklarna. Den finns i ett stort antal version i både 48 samt 72V och 3 batteristorlekar från 960Wh till 2160Wh. Core versionen ska kunna gå i 95 km/h och motorn ska ha regen trots att den inte sitter i bakhjulet men som du ser på kedjorna på bilden verkar de hittat en speciallösning. Men gillar du inte någon av versionerna finns samtliga delar tillgängliga att köpa separat så du kan bygga ditt egna lilla monster.


The Vector/Typhoon

Från Munich i Tyskland kommer tre hemmasnickrade elcyklar, dock är bara två av dem snabba och lättviktaren Storm på 24 kg är stryp till 25 km/h utan boost mode. Typhoon eller The Vector som den också verkar kallas är troligen deras första elcykel då den använder den populära Stealth ramen. Den är också stryp till 25 km/h/250W men har ett boost läge där den kan gå i ända upp till 100 km/h. Batteriet innehåller ca 300 18650 PF och är på enorma 3kWh! Vad motorn är för typ (troligen från Kellys) eller vad den klarar beskrivs dock inte men den ska ha regen.


The Vortex

Troligen den senaste modellen från Vector ebike i tyskland och här har de en special lösning där motorn är integrerad i ramen och pedalerna är endast fotstöd. Den ska ha hela 14 kw (troligen peak) och gå i gå i 60-80km/h beroende på utväxling. Bromsarna verkar dock vara vanliga cykelbromsar så de lär nog slitas ut snabbt! Priset (angivet i USD av någon anledning) landar på runt 53000 kr.

Delfast Prime

Delfast Inc (nej inte Belfast i irland) utan Daniel Tonkopiy och Sergey Denisenko från Ukraina  startade bygga elcyklar november 2014 och när version 10 var klar i augusti 2017 startade den en kickstarter kampanj som drog in 1.3 miljoner för att börja tillverkning under 2018 för leverans i maj 2018. Priset landar på ca 25000-45000 och de har gjort sig kända för att elcykeln faktiskt ska klarar hela 379 km på en laddning!! Batteriet är på enorma 48V63Ah (3024Wh) byggt med Boston Power Swing 5300 celler som ska vara extra tåliga för minusgrader! Den går i hela 54 km/h och verkar också ha Stealth Bomber ramen som grund. Den finns även i en motorcross version som går i 80 km i timmen med något mindre batteri. Varför deras företags adress på hemsidan är i Delaware i USA är dock ett mysterium. Har frågat dem via epost men de vägrar svara på varför så en liten varning!! Kanske är de på samma bana som Cutler Cycles Fusion?

Övriga:
Hammer Ebikes: Kina importerad cykel med elcykelkit. 1000W/30mph/£999 i england.
M55 Terminus: Tillverkad i Ungern ca 2012-2014. 2000W/50mph/£28000
Grace One: Tillverkades i tyskland ca 2014-2015 med Ultramotor på 1.300 Watt  och 45 km/h.
PG Blacktrail: Tillverkades i tyskland ca 2010-2012 med en prislapp på ca $80000 (ca 650k kr).