Var Benelli Classica en kinacykel?

Italienska märket Benelli som startade 1911 och gjort både cyklar och motorcyklar i över 100 år är väl ett riktigt märke som faktiskt bygger sina egna produkter och inte bara sätter sin logga på kinesiska produkter eller?

Benelli Classica tog hem till sverige ca 2015 av KGK Motor under deras “e” varumärke “e-turn” som fanns i ca 2-3 år. Det verkar dock som inte de importerat den direkt från kina och just satt sitt varumärke på den! Priset på blott 16000 kr avslöjar ju redan där att det kanske inte är den lyxelcykel som den marknadsförde sig som. I ett elcykeltest blev den dessutom vattenskadad och gick inte att starta! Den såldes också ut som hyrcykel i sandhamn men när batterierna dog efter 2-3 år och e-turn hade försvunnit så fick de använda dessa som vanliga trampcyklar!

 

Vid lite granskning så ser man att de inte är identiska men så är den över 2019 års modell från tillverkaren och den undre beiga är 2015 år benelli modell. Den svarta har troligen en något större ram och de har installerat handtaget upp och ner! Troligen för att kineser är kortare än vi i europa så det kanske passade dem. Annars är det inte en enda sak som skiljer dem åt med undantag för färg, kedjeskydd, reflexer och pakethållare samt benelli märket.

Kan ju också nämnas att denna endast kostade $335 i kina och benelli kunde nog pressa priset en hel del så 16000 sek inkluderade nog en del vinst för dem. I USA (2015) kostade den $2100 och i kanada $2500 där den fortfarande finns i lager.

Den säljs också billigt här.